Wednesday, May 11, 2011

:: Bumi Kenyalang"SARAWAK" ::


Yess.BetUl.Eya.
-zaza Berada D BuMi kenyaLang-
++ sarawak ++


:: Rakan PustaKa ::
Ini laH family d Politeknik y zaza sayangi..Pernah ceta psl drg2 ne kn sebeluM ne.. really sayang drg..
drg ne la team zaza pg Sarawak wif abah ali,mamy eva dan mamy shirley.. Kami pg saNa atas Program KEMBARA ILMU :)




:: Deligasi Berwawasan ::
haLuu.. Kenangan PalIng Indah berada d sarawak ne..dGn suasana dan pesekitarannya yang cantek.. sejujurnyaa..sangatt CantIk .. bersih.. negeri yg Maju.. juga kita Boleh melihat kepelbagaian budaya yang ada di sana.. zaza Rasa pengalamn pg sarawak ini banyak jg Bagi zaza permandangan yang baru between sabah dn sarawak..then i ask myself,y sabah can't be like this?? hurrmm..maYbe One day..insyaAllah :)

:: Tempat Yang Kami Lawati ::


++ Universiti Malaysia Sarawak ++
++ Uitm semarahan ++
++ Universiti Swinburne sarawak ++
++ perpustakaan negeri sarawak ++
++ KamPung Budaya ++
++ SeriKin ++
++ kilang Kek Lapis ++
++ Dewan Undangan Negeri sarawak ++
++ Muzium sarawak ++
Dan banyaK lagi tempat yang menarik lah....
waTerFronnT d sni sangatt panjang dan besar..siOkk sangat maw berjalan..


niH nah gmBar di sebelah kaNan ne adalah gmbar 
d dewan undangan negeri..Haluuu..sangat cntik oky..sOrey sbab tmpt ne Privacy..jd x Bole Gmbr..belanja bangunan ne kena buat 300 juta..
keunikan bangunan/bumbung tmpt ne sgt cntik..
Ukirannya dibuat/dilukis sendiri secara mendongak tau..kalu Pnah tgok dlm tv org Politik berdebat2..hahh cne lah Tmpatnyaa :) 


SARAWAK juga sgt terkenal dengann KEK LAPIS.
zaza RAsa seMua Org Pn Tahu di siNi .
MeruPakan TmPt yg PoPular dgn kek Lapis ne..
snGat Sedapp owky.. Lpas TuH ada satu tmpat di pggil "Show RooM " utk kita merasa semua jenis kek Lapis ne..ala2 hari raya Lah Macm tuh..
lpas tuh kita bole rasa semuanya.. pelbagai rasa dan sangat menarik beraneka warna  sebelum kita membelinya..
dan alhamdulilah..zaza semPat beLi Utk family d sabah.. anggaran harga kek lapis.. rm 10,20 dn 25 la mcm tuh..tapi BERBALOI~~! sedap like2 ~~!!
:: Korang maw Tahu kek lapis ne dibuat dari lapisan ke lapisan..bakar lapisan bawah..bru tambah lapisan baru..dan sementara menunggu mesin2 kilang baru siap sepenuhnya.. pembuatan kek lapis ini masih menggunakan tenaga manusia..waaa..menarik kn.. bkn senang bermain dgn api y panass ::

:: Zaza N myKakak Yus ::
Ne PakcIk yanG dayUng sampan.. Buat kita takuttt juga la masa mulanya..takut sampan x balance kan.. mesti naik seimbang..tapii sangat siok..dr seberang hendak keseberang lagi kos cuma rm 0.50 aja.. memang pegalaman yang menarik.. kalu mahu pusing2 dengan sampan ne selama 1 jam..kos dia rm 40..berbaloi la kn..pakcik tuh penat mendayung..kita dpt lihat pemandangan melalui sampan sekaligus dpt merasai berada atas air sungaii ne..wlupn sarawak agak terkenal dengan haiwan B***** tu.. tp jangan risau.. Allah bersama2 Kita jga Tuh :)



:: Kita TiBa di SERIKIN..Sempadan Indonesiaa :: ehehe :: mo ShOping kain2..Beg2 Murah..di sinii la Tmpatnya..memang tmpt ne populor kerana barangannya yang kebanyakkannya daripada indonesia..tamu/pasar/gerai di serikin ini sangat banyak dan bole buat banyak pilihan..kalu pigi sarawakk jan lupa pg sini yaa :: menyesal tau..zaza dpat beg Yang Cantik di sini..dan i Really like It ::
:: Lpas dr seriKin Kami Pg Ke Rumah Budaya ::
:: woOow :: di cne la sangat Siok..Boleh lihaT pelbagai jenis rumah..penah x nMpk dlm mana2 Tv atau intrnt gmbr2 rumh org sarawak t tiang tinggi2..rumah besar2.. then penah ka nampak baju / kostum yang mereka gunakan mengikut kaum masing2?  Haah kalu x pernah..Jomm lawatt Rumah Budaya Neh..:: Pelbagai jenis rumah kita boleh nampak tauu ::
++ Lepas Tuh,kita juga berpeluang menyaksikan persembahan menari yang dipelbagaikan mengikutt kaum2 yang ada di sana..sama seperti sabah..sarawak juga terkenal dengan kepelbagaian budayanya..dan oleh yang demikian..Kita semua harus berbangga kerana kita semua masih mampu berada dalam satu naungan / pimpinan yang sama.. ++


=,= seBenarnya..baNyak lg Nak kongsi dengan Kamu semuaa neh ttg apa yang baru zaza Ketahui.. zaza Tambahkn penGetahUan Dalam fikiran ni..Tapi unTuk mengetahui lebih lanjut atau merasainya..korang kena lah pg sendiri d sarawak ni..dan zaza tahu kamu takkan menyesal.. Oh ya..x Lupa Juga..sarawak terkenal dengan Makanan nya yang sedap MEE KOLOK & LAKSA SARAWAK ..x smpt nak gambar sebab da khusyuk makan kan..apa2 pun..Korang mesti Cuba makanan Ne Bila sampai sarawak Owkeyy ..zaza jamin..Mesti sedap punyaa ::


#,# rasaNya da cKup zaza BerceLoteh ne..len kali samBung Lg ya.. maYbe another Place Kan..zaza suka Sangat berada d saTu tmPat yang baru..utk tahu sesuatu yang baru...insyaAllah kembara Ilmu akan datang..zaza Join lagi #,#
#,# terima kasiH kpada family rakan pustaka.. sgt enjoy our trip..walupn flight delay..bas delay.. tp sangat enjoy.. xpecially masa nyanyi2 wif abah ali d bas fight wif abg fikri..lpas tuh wif team2 perempuan Yng lmbt tdr tiap malam haha #,#
#,# dan kepada Semua yang baKal Baca BLoq ne.. sorey kalU coretan ini ada yang tdk kena d Hati.. Sebelum kita excted maw melawat negara2 luar..apa salahnya kita mulakan dengan melawat negara Kita dulu kan.. dan sapa2 yang ada maklumat ttg tmpt2 menarik..jom kita share....  #,#

:: Tq fr reading ::
withLurve 
++ azieZaza ++







No comments:

Post a Comment

| Terima Kasih Sudi baca |
|| Zaza Hargai comment2 semua :) ||