Tuesday, January 28, 2014

Dulu di kasihi , Kini Disayangi :)

Assalammualaikum , Salam sayang buat keluarga Rakan Pustaka ..

Kembali melalut , disebabkan kasih yang menebal dari hari ke hari .. sayangnya pada kasih yang satu ini seumpama darah daging sendiri .. 


Saya juga pernah rasa putus asa .
Saya juga pernah menyerah .
Namun , saya teruskan . kerana saya percaya Allah itu ada dalam semua masalah ..
Allah akan membantu dalam setiap ujian yang diberikan ..


Begitu payah dalam menyatukan satu silahtuhrahim yang sangat besar .
Yg datang dari pelbagai latar yang berbeza .. 
Jaga hati itu , jaga hati ini ..
dan kita belum cukup kuat untuk itu semua ..


The Most Important things ?
Pertamanya . Percaya pada kuasa pencipta kita - Kita bersama atas takdir , di mana kita diberi peluang belajar satu nikmat keluarga , kawan - kawan dan organisasi yang terbaik untuk membentuk diri kita . Sentiasa percaya , kita berada di sini adalah satu kebaikan yang tiada tolak banding :)

Keduanya :)
Terima apa adanya keadaan . Dulu adalah satu keadaan berbeza yang mungkin dilalui dengan sekarang . Tapi itu lah realiti , tiada benda yang sama . Jika kita masih mengharap keadaan dulu nescaya , masa kini kita akan tercicir . TAPI apa salahnya kita berusaha untuk jadikan keadaan dulu tetap selama-lamanya harmoni sehngga kini .

KeTiga - Tolak Ansur . Kita tidak boleh menjadi seperti mana org mahu , dan seperti mana juga org lain tidak boleh memaksa kita menjadi seperti mereka .Dengan itu , istilah Tolak ansur ini sangat penting dalam sesuatu hubungan . Belajar memahami keadaan , Belajar memahami perasaan orang lain . Ada yang ingin di kasihi seperti keluarga dan kita perlu mendidik diri untuk memahami perasaan seseorang yg menjadi ketua dalam seribu kepayahan. 

Keempatnya - Kasihilah sesama kita . inilah kekuatannya . apabila kita mengasihi sesama kita . sama seperti kita menghormati sesama kita . Bila kita kasihi , nescaya dalam susah senang akan bersama . tetapi bila kita mulai membenci , nescaya kita akan penuhi hati dengan kebencian , kita akan pandang dengan sinis , kita akan tolak ke tepi semua kebaikan . belajar simpan kasih sayang dalam hati . muda ka . tua ka .. nilah pengerat paling utama dalam hubungan .

Terakhir dari kaka - Andai pelukan boleh meredakan hati yang sedang bergoncang , maka peluklah sesama sahabat . Kita semua bertuah ada disini . Tiada yang sama seperti kita semua .  Cukuplah kehilangan , hargailah setiap masa yang kamu ada untuk bersama-sama . Belum tentu masa depan berpeluang bersama -sama lagi .


Kaka zaza sayang kamu :)





No comments:

Post a Comment

| Terima Kasih Sudi baca |
|| Zaza Hargai comment2 semua :) ||